Het verstrekken van informatie uit de bevolkingsregisters gebeurt:
- in de vorm van uittreksels uit de registers
- via getuigschriften die aan de hand van die registers opgemaakt zijn
- door raadpleging van de registers
- door verstrekking van personenlijsten uit de registers
- in de vorm van statistische gegevens.
Met je elektronische identiteitskaart kan je jouw gegevens online controleren in het rijksregister via de toepassing Mijn Dossier van het Rijksregister. Je moet wel over een kaartlezer beschikken.
Verstrekking aan derden van personenlijsten uit de registers
Geen enkele lijst van personen ingeschreven in de registers mag aan derden worden verstrekt. Dit verbod is niet van toepassing op de openbare overheden of instellingen die door of krachtens de wet gemachtigd zijn om dergelijke lijsten te verkrijgen en dit voor de informatie waarop die machtiging slaat.
Recht op toegang
Je hebt het recht de informatie over jouw persoon, die in de registers is vermeld, op te vragen.
Breng hiervoor je identiteitskaart mee.
Recht op verbetering
Indien je vaststelt dat de gegevens niet correct zijn, dan kan je deze laten verbeteren. Breng hiervoor de nodige bewijsstukken mee. Je kan ook verbeteringen melden via de toepassing van Mijn Dossier.
Dienst Burgerzaken
Kaart
50.883161450494, 4.0806312