Via de toepassing 'Mijn DOSSIER' kan je je persoonlijk dossier in het Rijksregister raadplegen.
Dankzij Mijn DOSSIER kan je online:
- je gegevens in het Rijksregister nakijken,
- fouten signaleren,
- je contactgegevens e-mailadres, gsm-nummer of telefoonnummer) toevoegen of aanpassen,
- controleren welke instanties je persoonlijke gegevens geraadpleegd hebben tijdens de voorbije zes maanden,
- elektronische attesten uit het bevolkingsregisters gratis downloaden of afdrukken,
- akten van burgerlijke stand die zijn aangemaakt na 31 maart 2019 gratis downloaden of afdrukken.
Hoe werkt de toepassing?
Om toegang te krijgen tot de toepassing Mijn DOSSIER moet je eerst een kaartlezer installeren met de gepaste software. De laatste softwareversie voor de kaartlezer vind je hier: https://eid.belgium.be/nl.
Als je kaartlezer geïnstalleerd en aangekoppeld is, moet je je elektronische identiteitskaart hierin steken.
Ga dan naar de website van Mijn DOSSIER en klik op het logo Mijn DOSSIER om je via eID aan te melden.
Om je identiteit te controleren, zal je je PIN-code moeten ingeven. Eenmaal je je PIN-code hebt ingevoerd, zal je toegang krijgen tot je persoonlijk dossier in het Rijksregister.
Contactgegevens toevoegen
Het is altijd handig om je contactgegevens toe te voegen aan je rijksregistergegevens. Zo kunnen bepaalde overheidsdiensten die hiertoe wettelijk gemachtigd zijn, zoals ook de gemeentediensten, je sneller en gemakkelijker bereiken.
Contactgegevens toevoegen doe je ook via Mijn DOSSIER, via 'Mijn toepassingen' en vervolgens via het tabblad 'Contactgegevens'.
Wie heeft er toegang tot deze gegevens?
De gegevens zijn enkel beschikbaar voor een aantal instanties. Deze instanties moeten wettelijk gemachtigd zijn om toegang te hebben en om deze gegevens te gebruiken. Welke instanties gemachtigd zijn om deze gegevens te raadplegen, kun je vinden op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Het Rijksregister is het informatieverwerkingssysteem dat de registratie, opslag en communicatie van identificatiegegevens van personen in ons land verzekert.
In deze centrale databank zijn geregistreerd: alle Belgen die in België of in het buitenland verblijven, alle vreemdelingen die de toelating hebben om te verblijven in België en alle vreemdelingen die verklaren vluchteling te zijn of die vragen om als vluchteling erkend te worden. Al deze personen hebben een unieke gebruikersidentificatie: het rijksregisternummer.
Op zoek naar je geboorte- of huwelijksakte? Of een attest gezinssamenstelling of een uittreksel uit het strafregister?
Kijk dan zeker eerst in ons digitaal loket. Je vindt er nog meer documenten dan via Mijn Dossier. En je kan ze nog eenvoudiger opvragen en downloaden.