De klokkenluidersregeling beschermt personen die informatie uit hun werkomgeving over inbreuken op geldende wet- en regelgeving melden. Klokkenluiders moeten hiervoor terecht kunnen bij veilige meldingskanalen.
Het Bestuursdecreet van de Vlaamse overheid voorziet een procedure waarbij je inbreuken kan melden en melders bescherming krijgen, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement. Op deze webpagina lees je hoe je inbreuken kan melden en onder welke voorwaarden je als melder in aanmerking komt voor de bescherming tegen represailles.
Doelgroep
Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en melden.
Niet enkel personeelsleden kunnen klokkenluiders zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur van Denderleeuw samenwerken, zoals bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, …
Goed om weten: voor burgers zonder werkrelatie met ons lokaal bestuur geldt de gewone klachtenregeling.
Voorwaarden
Inbreuk
Je kan een melding doen over inbreuken die gebaseerd zijn op informatie die je uit je werkomgeving verkreeg. Alle inbreuken op wetgeving die in Denderleeuw van toepassing is, kunnen het voorwerp uitmaken van een klokkenluidersmelding.
Om over een inbreuk te spreken, moet het gaan over een handeling of een nalatigheid die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt.
Garanties en bescherming
De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling. Het Bestuursdecreet geeft duidelijk aan welke gegevens over de melding mogen of moeten geregistreerd worden en geeft richtlijnen over de bewaring.
De nieuwe regeling voorziet een verbod op represailles. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.
Procedure
Hoe maak je een melding?
De regelgeving voorziet veilige meldkanalen binnen en buiten elke organisatie.
1. Intern meldpunt
Overeenkomstig het Bestuursdecreet is de algemeen directeur het intern meldpunt voor een lokaal bestuur.
Kan de inbreuk doeltreffend intern behandeld worden? En is de klokkenluider van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan wordt de melding bij voorkeur intern gemaakt.
Je kan de algemeen directeur van Lokaal Bestuur Denderleeuw bereiken via:
- mail: algemeendirecteur@denderleeuw.be
- brief: Algemeen Directeur, A. De Cockstraat 1, 9470 Denderleeuw. Vermeld in dit geval duidelijk op de omslag dat de brief vertrouwelijk is, door het woord ‘vertrouwelijk’ zichtbaar te noteren. De brief wordt dan door de postbehandelaars niet geopend, maar rechtstreeks aan de algemeen directeur bezorgd.
- Telefoon: 053 640 652
- Fysieke ontmoeting: na afspraak
2. Externe klokkenluiders
Externe klokkenluiders, die geen personeelslid van Lokaal Bestuur van Denderleeuw zijn, wenden zich rechtstreeks tot Audit Vlaanderen.
Ook personeelsleden die van mening zijn dat de inbreuk niet doeltreffend intern kan worden behandeld of represailles vrezen, kunnen rechtstreeks terecht bij het externe meldpunt van Audit Vlaanderen.
Je kan Audit Vlaanderen bereiken via:
- melding.audit@vlaanderen.be - 02 553 45 55
- Audit Vlaanderen, Havenlaan 88 - bus 24, 1000 Brussel
- Meer info op de website van Audit Vlaanderen
Verder verloop van je melding
1. Ontvangstmelding
Je ontvangt als melder een ontvangstmelding binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal je melding ontvangen heeft. Tenzij:
- je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over je melding;
- je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding;
- het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt.
2. Meer informatie over je melding
Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde.
Meer concreet:
- binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd;
- of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.
- Let wel: in sommige gevallen kan deze termijn van drie maanden verlengd worden.
Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn of zullen genomen worden naar aanleiding van je melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen.
Vanzelfsprekend mogen de meldingskanalen je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.
Uitzonderingen
Voor burgers zonder werkrelatie met ons lokaal bestuur geldt de gewone klachtenregeling.
Documenten, wet- en regelgeving
Lees meer over de klachtenregeling van lokaal bestuur Denderleeuw.
Dienst Secretariaat
Kaart
50.883177223418, 4.0806108776975