De werkwijze voor het registreren van huurcontracten werd sinds 1 augustus 2020 gewijzigd.
Wat?
Een huurcontract is een wettelijke overeenkomst tussen 2 partijen. De huurovereenkomst moet samen met alle bijvoegsels (zoals eventuele wijzigingen en de plaatsbeschrijving) verplicht worden geregistreerd.
Waarom?
Door uw huurcontract te laten registreren, krijgt het huurcontract een 'vaste datum'. Dat wil zeggen dat niemand die datum nog kan betwisten en dat het contract 'bindend wordt voor derde partijen'.
Bescherming van de huurder
Als de eigenaar de woning die u huurt en die u als hoofdverblijfplaats gebruikt, wil verkopen, dan moet de nieuwe eigenaar het geregistreerde huurcontract respecteren.
Bescherming van de verhuurder
Als u als eigenaar het huurcontract van een woning (die u als hoofdverblijfplaats verhuurt) registreert, dan moet de huurder een opzegtermijn naleven om dat contract te beëindigen.
Hoe registreren?
Online
Je kan je huurcontract online laten registreren via bovenstaande link en volg de procedure stap voor stap. Je ontvangt een ontvangstbevestiging van jouw aanvraag.
Per post
Je kan je huurcontract ook per post laten registreren.
- Bel naar het algemene nummer van FOD Financiën: 02 572 57 57 en vermeld wat voor contract jij wil laten registreren;
- er wordt jou een standaardformulier opgestuurd, naargelang het te registreren document;
- vul het formulier in en voeg een kopie van het document toe;
- stuur het formulier met de kopie van het document in een voldoende gefrankeerde envelop naar het scanningscentrum van de FOD Financiën. Je vindt het adres van het scanningscentrum op het formulier
Bewijs van registratie
Wanneer jouw huurcontract geregistreerd is, ontvang je het registratierelaas (het bewijs van registratie). Mocht jouw aanvraag onvolledig zijn, dan word je gecontacteerd.
Woon- en energieloket
Kaart
50.883161450494, 4.0806312