Als je recht hebt op het sociaal tarief betaal je het minst voor het verbruik van gas en elektriciteit.
Elke leverancier of netbeheerder is verplicht het sociaal tarief toe te kennen als je er recht op hebt.
Het tarief is bij alle leveranciers gelijk. Je hoeft dus niet van leverancier te veranderen om een gunstiger tarief te bekomen.
Voor wie?
Je kan om verschillende redenen recht hebben op het sociaal tarief. Je vindt hier een overzicht van de voorwaarden. Enkele voorbeelden:
- je hebt recht op een leefloon
- je krijgt een specifieke tegemoetkoming voor een handicap
- je krijgt als oudere een inkomensgarantie
- je bent een sociale huurder die verwarmt met een gemeenschappelijke aardgasinstallatie
Hoe aanvragen?
In principe wordt het sociaal tarief automatisch toegekend. Controleer dus je factuur of je het sociaal tarief krijgt.
Toch zijn er in de praktijk soms nog problemen waardoor je zelf nog een attest moet toesturen aan jouw energieleverancier. Denk je in aanmerking te komen voor het sociaal tarief, maar heb je het nog niet verkregen? Neem dan contact op met de sociale dienst of het Zorgloket.
Sociale dienst
Kaart
50.89321715379, 4.0639157
> Heb je nog geen persoonlijke dossierbeheerder?
In een eerste gesprek ('intake') luisteren we naar je vraag en gaan we na hoe de sociale dienst of de andere welzijnsdiensten je het best kunnen helpen. Maak hiervoor bij voorkeur een afspraak via bovenstaande contactgegevens. Het intakegesprek kan ook zonder afspraak tijdens de openingsuren van de dienst Intake.
> Heb je al een dossierbeheerder?
Maak dan rechtstreeks een afspraak met je persoonlijke dossierbeheerder.