Het attest van leven is een document waarmee je kunt aantonen dat je nog in leven bent.
Dit document wordt je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jouzelf aanvragen:
- jijzelf
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
Je kan een attest aanvragen via het digitaal loket.
Lukt dit niet? Dan kan je een e-mail sturen naar burgerzaken@denderleeuw.be. Wij sturen je attest per post op of leggen het voor je klaar aan het onthaal (Administratief Centrum).
Wat heb je nodig?
Je hebt je identiteits- of verblijfskaart nodig.
Bedrag
Een attest van leven is gratis.
Dienst Burgerzaken
Kaart
50.883161450494, 4.0806312